رواية الهروب الي المجهول الفصل الخامس 5 بقلم اروي عادل
#رواية / الهروب إلى المجهول
#الفصل الخامس
عمر ٠٠٠ أنتى استنى عندك
إيلا ٠٠٠ نعم فى حاجة
عمر ٠٠٠ أطلعى بالفلوس
إيلا٠٠٠ فلوس ايه
عمر٠٠٠ الفلوس إللى كانت على الأرض قدام الحمام
إيلا ٠٠٠ (قالت بأستغراب) لم حضرتك عارف ان كان فى فلوس وقعه على الارض
ما شيلتهاش ليه
عمر٠٠٠ والله ده مش شغلك ..انا حر المهم اطلعى بالفلوس دلوقتى
إيلا ٠٠٠ أستنا هو انت كنت قاصد ترمى الفلوس قدامى و آنا بنضف .عشان كده طلبتنى انا مخصوص اللى انضف الجناح .طيب ليه .أوعى تكون بتعاقبنى عشان امبارح دخلت عليك الحمام .. بس انا اتأسفت ليك قولتلك انى ماكنش قصدى
عمر ٠٠٠ عقاب ايه ..إللى بتقولى عليه . بعدين انتى فاكره نفسك مين عشان تشغلى تفكير عمر القاضى و يفكر يعقبك .. دلوقتى قوليلى هتطلعى الفلوس بالذوق ولا أطلبلك الأمن
إيلا ٠٠٠ لاء و على أيه الأمن انا تحت أمر حضرتك
عمر ٠٠٠ ( ابتسم بخبث ) شاطره كده نعرف نتفهم
إيلا ٠٠٠ مش محتاجه تفاهم.. فلوسك عندك على السرير
عمر ٠٠٠ على السرير ازاى يعنى
إيلا٠٠٠ على فكرة انا مش حراميه ..انا فعلآ لقيت الفلوس و حطتها على سرير حضرتك لو دورت على سريرك هتلاقى الفلوس
أتصدم عمر لان خططوا فشلت لذلك قال
عمر ٠٠٠ لما لقيتى الفلوس ليه مقولتليش من الأول
إيلا ٠٠٠ معلش ماكنتش أعرف أنك هتتهمنى بسرقتهم
عمر٠٠٠ خلاص خلاص الموضوع مش مستاهل ده مجرد سوء تفاهم
ثم أخرج ٥٠٠ جنيه من محفظة وقال
عمر٠٠٠ اتفضلى يرضيكى دول عن سوء التفاهم إللى حصل
إيلا ٠٠٠ اظن دول قليل أوى على أنك تجرح حد و تطلعوا حرامي
حط كمان ٥٠٠ كده بقوا ١٠٠٠ .. مد أيده بالفلوس وقال
عمر ٠٠٠ اظن كده كويس أووى
إيلا ٠٠٠ كويس بالنسبالك أما بالنسبالى كان يكفينى انك تعتذر
عمر ٠٠٠ أنتى مجنونه عايزانى انا اعتذر منك انتى
لم ترد إيلا عليه بل اكتفت فقط بهز رأسها بنفاذ الصبر ..ثم سحبت عربة التنضيف لتغادر المكان
هنا ركض خلفها عمر امسكها من معصمها وقال
عمر٠٠٠ انتى ازاى تمشى وانا بكلمك
نظرت إيلا عليه بغضب ثم صرخت فيه وقالت
إيلا ٠٠٠ أنت مجنون سيب أيدى يا متخلف
أقتربه منها عمر لم بفصل بينهم سوى انش واحد
هو يشتد قبضت يده على معصمها ويقول بغضب
عمر ٠٠٠ لسانك طويل محتاجة يتقص و ٠٠٠٠
دفعتوا إيلا بقوة بعيد عنها قبل أن يكمل عبارته
ثم خرجت تركض من جناح عمر
هنا قال عمر
عمر ٠٠٠ لو ماجتيش ليا زحفه مابقاش انا عمر القاضى
■■■■■■○○○○○■■■■■■
فى منزل أميرة
=======================
تجلس إيلا تفرك فى معصمها و هى تسب
و تعلن ذلك العمر
أميرة ٠٠٠ ممكن تهدى عشان نفهم منك ايه إللى حصل
إيلا ٠٠٠ ده واحد واطى .و متخلف هو فاكر نفسه مين .ازاى يمسكنى بطريقة دى. انا كان لازم اعرفوا مقامه
ياسمين٠٠٠ طيب حتى قولنا هو مين ده
إيلا ٠٠٠ عمر القاضى
أميرة ٠٠٠ يا نهار أسود . قوليلى ايه إللى حصل
حكت إيلا كل إللى. حصل لذلك قالت أميرة
أميرة ٠٠٠ يعنى يا إيلا مالقتيش غير عمر القاضى و تتخنقى معاه
إيلا ٠٠٠ ماتعصبنيش انتى كمان بعد إللى حكيتلك عليه تقوليلى انا إللى اتخنقت معاه
أميرة ٠٠٠ يعنى كان فيها ايه لو اخدتى الفلوس إللى عرضها عليكى و مشيتى من سكات
لبنى ٠٠٠ يعنى تاخد الفلوس باى صفه
رقية ٠٠٠ الناس دى للغتها الوحيده هى الفلوس
هو اكيد كان فاكر ان الفلوس دى بدل الاعتذار
يعنى كأنه بيقولك انا أسفه بس بلغته هو وهى الفلوس
لبنى ٠٠٠ معلش يا رقية ده مبدء غريب اوى
إيلا ٠٠٠ المشكله انى متاكده انه كان قاصد يرمى الفلوس على الأرض عشان انا اخدها
و بعد......
قطعت عبارتها ياسمين وقالت
ياسمين ٠٠٠ لا أنتى كده وسعت منك أوى . هو عمر القاضى هيعمل معاكى كده ليه
رقية ٠٠٠ صح . . بعدين انتى كنتى تعرفى عمر القاضى قبل كده عشان يعمل معاكى كده
إيلا ٠٠٠ لأ.. انا لحد امبارح ماكنتش اعرف مين هو عمر القاضى
أميرة ٠٠٠ خلاص يبقى الموضوع كله سوء تفاهم
و بكرة تتأسفى لعمر بيه و الموضوع يخلص على كده
إيلا ٠٠٠ أتأسف له ليه.. هو إللى غلط مش انا
ياسمين ٠٠٠ إيلا عمر بيه صاحب القريه
و بكلمه منه يقدر يطردك بره القريه كلها ... مش الفندق بس
لازم تطاطى راسك لحد لما الحوار ده يعدى على خير
لبنى ٠٠٠ قصدى تقولى انها تتأسف له
ياسمين ٠٠٠ طبعآ لازم تتأسف له بدل ما تلاقى نفسها مطروده من الشغل
رقيه ٠٠٠ ياسمين عندها حق يا إيلا
إيلا ٠٠٠ انا مش هتأسف لحد ..حتى لو حصلت امشى من الشغل ده
أميرة ٠٠٠ إيلا فكرى ..انتى عندك التزامات كتير . متقدريش تسيبى الشغل فى الوقت ده
لبنى ٠٠٠ انتم ليه بتتوقعوا البلاء قبل وقعوا ما يمكن إللى اسمو عمر ده مايعملش حاجة ..ولا يكون فى دماغوا إللى حصل أصلآ
أميرة ٠٠٠ يمكن ليه لاء
رقية ٠٠٠ خلاص إيلا تروح بكره الشغل عادى
و نشوف هيحصل ايه
هنا قالت إيلا ببكاء
إيلا ٠٠٠ خلاص انا تعبت و قرفت من إللى يحصلى معايا من الزبائن الفندق و كلامهم إللى بيجرح
و نظراتهم إللى بتاكل جسمى . و بتحسسنى انى واحده رخيصه . خلاص انا ماعندش قادره استحمل
رقية ٠٠٠ مش كنتى قبلتى بأى عرض جواز من إللى التقدمه ليك .مش كان احسن من البهدله دى
إيلا ٠٠٠ طيب و كريم و كارما اسيبهم لمين. عايزانى أرمى ولادى عشان اتجوز
رقية ٠٠٠ أنا ماقولتش ترمى ولادك .. بس كمان
..أوعى تنسى نفسك . انتى لسه صغيرة و حلوه وألف راجل يتمناكى .ولا هتفضلى طول عمرك.....
قطعت عبارتها أميرة وقالت
أميرة ٠٠٠ فى ايه يا رقية مش وقت الكلام ده
هنا قالت إيلا بعد ما مسحت دموعها
إيلا ٠٠٠ أنا رايحه اكشف على كريم
لبنى ٠٠٠ أستنى انا جايه معاكى
ثم غادرة إيلا و لبنى . هنا قالت
ياسمين ٠٠٠ أنا مش فاهمه ايه كان لزمة الكلام إللى انتى قولتيها لإيلا ده
رقية ٠٠٠ أنا قولت ايه يعنى .. سبحان الله .ربنا على قد ما أداها جمال أداها مخ مقفل
أميرة ٠٠٠ أنتى مافيش فايدة فيكى
■■■■■■○○○○○○■■■■■■
فى عيادة طبيب باطنه
===============
بعد ما كشف على كريم و إيلا قالت على كل ما يشعر به كريم
الدكتور ٠٠٠ هو من امتى بيشتكى من بطنه
إيلا ٠٠٠ تقريبآ من أسبوع
الدكتور ٠٠٠ طيب فى كام تحليل لازم يتعملوا . و كمان أشعة على المعدة
إيلا ٠٠٠ أشعه و تحليل هو فى ايه يا دكتور
الدكتور ٠٠٠ خير ان شاء الله بس أهم حاجة الأشعة و تحليل تكون عندى بكرة
لبنى ٠٠٠ حضرتك قلقتنا يا دكتور . حضرتك شاكك فى حاجة
الدكتور ٠٠٠ أنا ماقدرش أجزم أى حاجه غير بعد ما اشوف الأشعة و التحليل
لبنى ٠٠٠ شكرآ يا دكتور
مسكت إيلا كريم فى ايدها و خرجت من عيادة الدكتور وهى صامته
لبنى ٠٠٠ إيلا متخافيش أن شاء الله كريم هيطلع كويس مافهوش حاحة
إيلا ٠٠٠ أنا أستحمت كتير عشان خاطر كريم و كارما بس إللى انا مش هقدر استحملو حد فيهم يتعب او جراله حاجة انا ممكن اموت فيه
لبنى ٠٠٠ أنتى بتقولى إيه بس .. كل ده عشان حبة اشعة و تحليل .هم كده الدكاترة ده لو واحد عنده حبة صداع بسيط يطلبوا منه أشعة و تحليل.. و فى الاخر الموضوع يطلع بسيط و تافه كمان
إيلا ٠٠٠ يارب يكون كلامك صحيح يارب
■■■■■■■○○○○○■■■■■■■
اليوم التالى فى الفندق
فى جناح ٩
===============
مروان ٠٠٠ أيه نسيت الرهان ولا ايه مش شايف اي تقدم .. انت قولت ٣ ايام و تكون متعلقه فى دراعك
عمر ٠٠٠ لسه فاضل يوم .
فطين ٠٠٠ رهان ايه إللى بتتكلموا عليه ده
مروان ٠٠٠ رهان على واحدة ايه صاروخ
فطين ٠٠٠ طالما صاروخ ما تشركونى معاكم
مروان٠٠٠ ما انت عارفها إيلا بتاعت الروم سيرفس
فطين ٠٠٠ اففف تستاهل ٠عمر انا معاك فى الحوار ده
عمر ٠٠٠ فطين ابعد عن الحوار ده
فطين ٠٠٠ أيه عايز تاكلها الوحدك.. طيب انا راضى باللى يتبقى منك منها .
عمر ٠٠٠ أنت شكلك خرفت... يلا قوموا انت وهو من هنا مش عايز وجع دماغ
فطين ٠٠٠ طول عمرك طماع يا صاحبى
مروان٠٠٠ انا نازل البحر ..
عمر ٠٠٠ ياريت تاخد الزفت ده معاك
قطين ٠٠٠ خلاص انا ماشى من غير غلط
غادر مروان و فطين .. و بعد نص ساعة جاءه راجل الجناح ٩ بعد ما طرق على الباب
عمر ٠٠٠ تعال أدخل .. جبت المعلومات إللى طلبتها منك
الرجل ٠٠٠بصراحة المعلومات مش كامله
عمر ٠٠٠يعنى ايه مش كامله
الرجل ٠٠٠ أنا جمعت معلومات عنها خلال ٣ سنين بس لان البنت إللى حضرتك طلبت معلومات عنها
محدتش يعرف عنها حاجة فى الغردقة كل قبل ٣ سنين
عمر ٠٠٠ ازاى .. طيب و قبل ٣ سنين دول كانت فين بتعمل ايه
الرجل ٠٠٠ مافيش ولا معلومه عنها قبل كده
عمر ٠٠٠ تمام طيب قولى عرفت ايه
الرجل ٠٠٠ ظهرت فى الغردقة من ٣سنين ماحدتش يعرف هى منين ..اسمها إيلا جلال الصاوى ٢١سنه بتدرس فى كلية ألسن عندها طفلين توأم كريم و كارما
عمر ٠٠٠ استنا يعنى هى متجوزه
الرجل ٠٠٠لاء مش متجوزه فى ناس بتقول انها أرمله
و ناس بتقول انها مطلقة.. وفى إللى بقول انها كانت مجوزه عرفى .. بس ماحدش شاف جوزها ده خالص .
بس الغريب انها عندها ٢١ سنه و ولادها عندهم ٦ سنين
عمر ٠٠٠ يعنى ايه لحقت خلفتهم امتى دى .. طيب كمل
الرجل٠٠٠ عايشه فى شقه مع أصدقائها هم كمان بيستغلوا معاها فى نفس الفندق.. مالهاش أى علاقات .برغم ان فى رجالة كتير حاول يتقربوا منها . وفى حتى إللى عرض عليها الجواز رسمى و عرفى .. بس هى رافضت . شكلها بتكره الرجاله. ولادها كل حياتى
ده كل إللى عرفتوا عنها
عمر ٠٠٠ طيب روح انت .
بعد ما غادر الرجل . اتصل عمر بمستر جمال و طلب إيلا تيجى تنضف الجناح
بعد ربع ساعه فى فتاه طرقت الباب عندما فتح عمر الباب قال
عمر ٠٠٠ أيه ده انتى مين
الفتاه ٠٠٠ روم سيرفس يا فندم
عمر ٠٠٠ آمال فين إيلا
الفتاه٠٠٠ هى مش فاضيه عشان كده انا جيت بدلها
عمر٠٠٠ ( بعصبيه) يعنى مش فاضيه .. روحى و قوليها تيجى دلوقتى حالآ تنضف الجناح إلا مش هيحصل طيب ليكى و ليها فاهمه
الفتاه٠٠٠ ( بخوف) حاضر . حاضر
ثم قامه عمر بالاتصال بمستر جمال قال
( بداية المكالمة)
عمر ٠٠٠ أنت يا زفت
مستر جمال٠٠٠ نعم يا عمر بيه .
عمر٠٠٠ انا مش قولتلك تبعت إيلا تنضف الجناح
مستر جمال ٠٠٠ وانا بعتها والله
عمر ٠٠٠مش هى إللى جات دى واحده تانى
مستر جمال ٠٠٠ أنا أسف ثوانى و آنا هجبها بنفسى
عمر٠٠٠ أنجز يلا
( إنتهت المكالمة )
■■■■■■■○○○○○■■■■■■
ركضت الفتاه وهى خائفه إلى إيلا التى كانت تنظف إحدى الغرف و حكت لها ما حدث
الفتاه ٠٠٠ اتفضلى روحى على جناح ٩
هنا جاءه مستر جمال و هو يركض ويقول بقلق
مستر جمال٠٠٠ انتى بتعملى ايه هنا
إيلا ٠٠٠ زى ما حضرتك شايف بشتغل
مستر جمال ٠٠٠ سيبى كل إللى فى ايدك و روحى على جناح ٩
إيلا ٠٠٠ لو سمحتى يا مستر انا مش عايزه أروح على جناح ده تانى
مستر جمالى٠٠٠ هو مش بمزاجك . اتفضلى يلا قدامى على الجناح
ذهبت إيلا خلف مستر جمال على جناح ٩ بأنزعاج
عندما وصلوا على الجناح طرقوا الباب أول ما عمر فتح الباب
========
مستر جمال ٠٠٠ أنا جبتها لحضرتك بنفسى
عمر ٠٠٠ روح انت .. ( نظره لها وقال) يلا أدخلى
دخلت إيلا بدأت فى التنظيف هى بتحاول تتجاهل وجود عمر .. لكن عمر وقف أمامها وقال
عمر ٠٠٠ ليه باعتى البنت بدالك
لم ترد إيلا بل ظلت تنظف دون أن تنظر له
و هذا ما زاد غضب عمر لذلك صرخ فيها وقال
عمر ٠٠٠ أنا لما أكلمك تردى عليا مفهوم
إيلا ٠٠٠ أنا مش فاهمه انتى عايز أيه بالظبط
عمر ٠٠٠ عايزك .
إيلا ٠٠٠ انت قليل الأدب مش محترم
عندما سمع عمر ردها قال وهو يتقدم أتجاها وهى ترجع للخلف بأرتباك
عمر٠٠٠ انتى قولتلى ايه
إيلا ٠٠٠( بتوتر قالت) إللى انت سمعتوا انت واحد قليل الأدب
عمر ٠٠٠ أنا بقى هوريكى قلة الأدب دى تبقى ازاى
صرخت إيلا عندما
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇