جديد

رواية سجينة العادات الفصل السادس 6 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل السادس 6 بقلم نرمين قدري



الفصل السادس

ملكة القلم نرمين قدري


وقف امير مكانه في حالة ذهول من المفجاءة متوقعش أنها ممكن تقع


وفجاءة قام وقفوا  كل ابحريم واتلمو عليها  مرة واحده وكل واحده تقول كلمتها 

واللي تقول ياعيني من الزعل متحملتش واللي تقول الحمل في أوله كده والكل بيتكلم في نفس واحد 


فاق امير من الصدمة و شعر  بخفقان سريع في قلبه وجري مسرعا عليها يحملها وهو يقول بغضب ممزوج بحده :

- كل واحده تقعد مكانها مش عاوزة لمه ايه اول مرة اشوفو واحدة حامل تدوخ في ايه كل واحده تسد خشمها. عاد 


جري الجميع يجلس  مكانه في صمت 

حملها امير بين أيده وكأنها فراشة تحتضن الضوء ارخت نورما رأسها علي صدرة وكأنها طفله منتظرة حنان الاب 


ضمها امير الي صدرة وكأنه ظمآن لقي نبع مياه لكي يرتوي اسرعت خفقات قلبه بشده و مع كل دقة يزاد ضمه إليها 

كل ذلك تحت أنظار ما هيتاب الحاقد ليست غيرة ولكنها. حقد علي نورما لانها لحظة الاهتمام والفزع في عنين امير وهذا أنظار خطر ليها و لمكانتها و لمستواها المادي 

امير متكفل بكل دعايه لها وهو اللي مقوم شغلها لو امير راح منها كل حاجة هتروح معاه


قالت ماهيتاب  في نفسها 

,لا البت دي خطر عليا قوي ولازملها فوق بس الصبر حلو ولازم اللي في بطنها ده يموت و يا سلام لو الحظ يلعب ويموتو هما الاتنين الام و الجنين ياسلام هتبقي الضربه القاضية بجد وانا بقي اتجوزه رسمي واقش علي كل الهيلامان ده ماهو دلوقتي مافيش علي حجر غيرة وكل ده بقي بتاعه لوحده. ابقي عبيطة لو ضيعت فرصة دي تعدي من تحت ايدي 

وانا اللي هبله مكنتش راضية اتجوز رسمي مش كان معايا حتة عيل يقوش كل ده بدل البت دي ما حتقش الجمل بما حمل وعليهم امير كمان هدية الله في سماه مايحصل مبقاش هايدي لو حصل 

بس الاول لازم اخلص من البت المحسوكه اللي فوق دي مش لازم تعرف تتنفس هنا انا لازم اكون انا الكل في الكل صاحبة البت ده كلمة كلمتي انا 

فاقت علي صوت هانم ام امير 


هانم بحده وعيون كيف الصقر :

+ والسنيوره بقي بتشتغل ايه عاد 

اتفزعت ماهيتاب  من صوتها واتفضت وقالت:

- اوووو انتي  بتكلمي انا صح سوري كنت سرحانه 


قالت هانم و ي ترفع حاجبها الأيسر:

+لع بكلمك خيالك   عاد هو في حد اهنه غيرك انطجي بتشتغلي ايه عاد


قالت ماهيتاب / ديزاينر و موديل 


قالت هانم بعدم فهم 

+هاه بتشتغلي ايه عاد مافهملشي الرطم ده. 


ماهي بنفاد صبر /

بشتغل في مجال الموده بعرض ملابس


هانم /. 

أيوة أيوة فهمت يعني بتلبسي الخلجات وتمشي تتمختري والكل يتفرج علي جسمك عاد


ابتسمت ماهي  بضيق وقالت :

- صح الله ينور عليكي يا حاجة هو ده كده بلظبط حاجة تانية ولا خلاص


خبطت هانم  علي صدرها وقالت ؛

+ يا حزني بتتكلمي عن جد الناس عتتفرج علي جسمك عاد يا وجعة مربربه 

وولدي راضي بكده يا حوينتك يارجوله يا حوينتك

وانتم بجي متجوزين عاد ولا ايه اصلي مركباش معايا 


قالت ماهي بفراغ صبر

 - ميرو متجوزني عرفي بس هو قالي اول ما ننزل مصر هتجوزك رسمي في وسط اهلي  علشان يفرحوا بيا 


رفعت هانم.حاجبيها وقالت :

- لا والله ربنا مستعان عاد احنا في حزن دلوق كلام سابج لأوانه عاد قال ميرو قال عشنا وشفنا دلع ماسخ 


وفي الاعلي كان امير يحمل نورما مثل  فراشة علي صدرة فتح باب غرفتها  و وضعها  علي سرير ببطء كأنها قطعة زجاج يخشب عليها من الكسر 

وقف ينظر لوجهها ويتأمل معالم وجهها بتمعن  وكأنه بيحفر في ذاكرته ملامحها كويس


قال امير في نفسة :

+ وشك شبه ملائكة واللي يشوفك يقول ملاك نايم يا تري مخبية ايه ورا الوش البريء ده عملتي ايه في اخويا خلتية يروح للموت برجله ياتري اللي في بطنك ده ابوة مين؛  واللهي انا شفقان عليكي من اللي هيحصلك مني 

التفت حوله وجد  كوب ماء علي طاوله بجانبها امسكه ثم القي بالماء علي وجهها

اتفزعت نورما وشهقت  وقامت فجاءة وقالت بغضب :

=  انت ايه اللي بتعملو. ده  انت مبتعرفش تتعامل مع بني ادمين ولا ايه ، و مين سمحلك اصلا تخش الاوضة بتاعتي وازاي تصحيني بطريقه الهمجية دي 


قال امير وقد تجمع كل غضب دنيا علي وجه ثم انخفض مستواها وماسكها بشده من وجهها وقالت بفحيح:

+ نعم يا حلوة سمعيمي كده بتقولي ايه مين ايه سمح ايه   وانتي لسة ماشوفتيش الهمجية علي أصولها صبرك عليا 

لاء فوقي كده وتعرفي حدودك كويس اولا ادخل في الاوضة اللي تعجبني و في الوقت اللي يعجبني و مش باخد إذن من حد 

ودي مش الأوضه بتاعتك انتي مكانك في الاوضة بتاعتي بس الصبر حلو 

جذبت  نورما نفسها من تحت يده وقامت واقفت علي سرير وقالت ؛

-اوعي كده ايدك وجعتلي وشي وانت عامل زي التور الهايج من ساعة ما دخلت السرايا اايه ياعم راكب قطر سواقه اعمة ملهوش محطة فرمل نفسك شوية واعرف بتكلم مين و بتتكلم عن ايه ولا هو لوك لوك وخلاص 

وانت شكلك بتتعشي تقيل وتنام بتحلم بكوابيس لا فوق كده من احلامك علشان لو انت اخر راجل فى دنيا انا مش هتجوزك يا قمر ليه علشان انا مش هتجوز تاني خلاص أنا مش ورث اخوك سبهولك لا فوق كده معايا وصحصح واظن انك متحضر وعايش برا وعارفة انا بقول ايه جوزا منك مش عارفه هتجوز وانا بقولك اهو بعد العزا ما يخلص انا هروح مع امي السرايا عندنا حلو الكلام  حلو الكلام 


وقف امير يصفق وقال بسخرية 

+  برافو برافو بصراحة الشو اللي عملتيه ده تحف تستاهلي جائزة أوسكار عليه 

وفجاه انقلبت عنيه لتحت وبزعيف أييه خلاص خلصتي العرض ومساكها من يديها نزلها من علي سرير وقال 

انا بقي هفرجك العرض بتاعي انا بقي اصلي مبحبش الكلام أنا بحب الفعل ياقمر 

وسحبها عليه 

و فجاء أخرج رباط  من جيبه و ربط يدها في سرير 

ايه رايك في شو بتاعي حلو ممتع صح مسمعلكيش صوت وأكلك هيطلعلك لحد هنا وأن سمعت أن حد سمعالك صوت حتشوفي وش عمرك ما شوفتية انا نازل اخد عزا اخويا اللي مات مقهور منك و من عارك 

وبعدين اطلع اتسلي عليكي للصبح ما انتي تنسي انك حتعرفي تنامي من اصله خلاص زمن النوم عدي و خلص ياقطة من هنا ورايح في جحيم امير امير وبس


نورما بعناد وتحدي / 

ايه ياربي العيله اللي كلها وشوش تانية كل ما اكلم واحد يقولي حوريكي وشي تاني 

ااايه في ايه داخل ذي التنين فاضل تطلع نار من بوقك انت بتتكلم معايا كده ليه ومين عطالك. الحق تلمسني انا اوديك في داهيه ازاي تسمح لنفسك تبوس مرات اخوك انا لسة في شهور عده بتاعته ملكش حق في كده ولا عمره حيكون لك حق فوق بقي لنفسك وانزل علي أرض الواقع علشان  خوف انا مش بخاف حتي لو كان ليك مليون وش و مش وشك تاني بس مبخافش وانفصل فك القرف ده علشان انا ممكن اصوت وألم عليك كل ناس اللي تحت خالي بالك انا مجنونه إصلا فبلاش جناني يطلع عليك 


جلس امير ووضع ساق فوق الأخري  وهو. مستمتع بعصبيتها ورد فعلها


قال لها بمنتهي الهدوء. 

ها خلصتي ولا لسة هاتي اخرك علشان اخر كلمة هتكون ليا مبعدهاش كلمة 

بصي بقي يابت ناس انتي خروج من السرايا دي انسي من الأساس علشان انتي خلاص في حكم مراتي يعني انا اعمل فيكي اللي انا عاوزة 


قطعته نورما ومين بقي اللي قال إني مراتك ولا هتجوزك اصلا كفايا احلام بقي 


رد امير وعلي وجه ابتسامة هادئة اده هو انا مقلتلكيش أنه مش بمزاجك و لا محتاجين موافقتك 

هنا عندنا في صعيد عرف


أرملة الاخ بتتجوز اخوه عاداتنا وتقاليد بقا 


نورما / مين قال كلام الفارغ ده مش هيحصل كفايا سرقتو عمري مرة مش فاهمة هسمح يتسرق تاني 


قام امير فجاءة من مكانه و مساكها من وجها جامد لدرجة أنه ازرق في يده


أميرة بصوت يشبه فحيج الحيه مين اللي سرق عمر مين انتي اللي سرقتي عمر اخويا و شرفه وانسي أن ليكي عمر بعده تعشي

انتي هتعيش هنا مزلوله زلة الكلاب لحد معرف مين ابو اللي في بطنك وزاي جتلك الجراءه تعملي كده في شرف اخويا 

انا الوحيد اللي عارف سر اخويا الله يرحمه وعارف أنه مستحيل يخلف يبقي انتي عملتي في شرفه ايه انطقى 

وبداء بهز جسمها كله بايده وهي بتترج معاه 


استسلمت نورما لدمعوها بصمت دون الرد عليه 


امير/. انطقي مين اللي لوث شرف اخويا انطقي ولسة وجاش يرفع أيده يمدها عليها 


فتح الباب ودخلت ماهيتاب وهي تنظر لهم ثم جرت تحتضن امير وتقول بدلع مصتنع 

+  في ايه يا ميرو كل ده غياب يلا بقي حبيبي الناس تحت مستنين وانا كمان تعبت ومحتاجة انام في حضنك قوي 


شعرت نورما برعشة غريبه في جسدها من كلام ماهيتاب و شعرت  أن العالم كله بيختنق من حواليها و ضربات قلبها تزداد في سرعتها 


نظر امير لنورما وقد استشعر ب غيرتها واضحة في عنيها ابتسم لانه شعر  أن الشعور متبادل 


امير في سره حلاوتك جيتي علي حجري حموتك بلبطيء


حضن امير ماهي  وطبع قبله علي شفتيها وقال 


- دودو حببتي انزلي انتي وانا جاي وراكي واحلي اوضة في السرايا هفتحا علشان ننام انتي كمان حضنك واحشني قوي قوي بس اخلص العزا تحت و نخش نرتاح حببتي 


استغربت ماهيتاب من طريقه لان ده مش اسلوب امير معاها امير اصلا جاف معاها ولكنها افتكرت أنها نجحت في خطتها رفعت كتفها بدون اكتراس ونزلت تحت


التفت امير لنورما التي كانت في عالم تاني كأنها مغيبة عن أرض الواقع


قالت نورما في نفسها

 ياربي ايه اللي انا حساه ده شعور غريب بجد عمري ما حاسيته مع حد يارب يارب صبرك انا تعبت معقول من دون كل ناس قلبي يدق للوحش ده اكيد ده وهم اه وهم استحالة بجد لا مش معقول


فاقت علي صوت امير 


امير / ايه يا سنيوره سرحتي في ايه اكيد سرحتي في اللي حيحصلك مني اهدي عليا بس اخلص من ناس اللي تحت وافضلك اتفضلي اتخمدي دلوقتي ساعة وراجع و الحساب يجمع 


نورما / انت هتنزل تحت و تسبني كده اكيد بتهزر 


امير/ وماله كده حلو كده عسل كده وغمزلها بعينة ايه مش عجبك كده ايه تحبي تيجي في حضني و لا ايه 


نورما / بعصبية انت هتستهبل فك الزفت الحبل ده  مش عارفه اتحرك عاوزة اخش حمام و اغير هدومي 


قال امير هدوء تام

. بلاش طولت لسان علشان رد فعلي وحش و انتي لازم تتاقلمي علي الوضع الجديد علشان الاوضة دي هتكون زنزانتك يا قلبى لحد مع فرحنا. وانتي معتقله هنا فاهمة يعني من الاخر اهدي كده وارضي بالأمر الواقع بقي 


طرقت فكره في رأسها فابتسمت بخبث وقالت : طايب.الصبر حلو  انا لازم اهدي لحد  بس مخلص منه 


قالت نورما بخبث: 

بقولك ايه  فوكني ادخل الحمام بس


استغرب امير من تغيرها المفاجيء وقال:

- شاطرة وانتي هادئة كده حاضر يا جناب البرنسيسه لما نشوف اخرتها 


فك الرباط الذي يقيد يدها  ووقف ينتظرها تخرج من الحمام 


امير في نفسة يا خبر علي رقتها ليك حقك يا خويا تعشقها كده

الله يرحمك يا حبيبي صدقني حقك مش هيضيع وهفضل ورا ها ل معرف غلطت مع مين 


دخلت نورما الحمام ووقفت ورا الباب


دموعها نزلت بغزارة علي حلها و علي احساسها الغريب و علي قلبها اللي مش عاوزة بيطل خفقان  بدأت تعنف نفسها علي احساسها الغريب اتجاه


نورما لنفسها كفايا دموع انا لازم افكر هخرج من الورطه دي زاي انا لازم أخرج من سرايا دي حالا ومحدش 

يشوفني والا يحس وخصوصا

التور الهائج اللي برا ده حعمل في ايه وفجاءة رنت في دمغاها فكره شيطانية 

ماسكت بعصي المساحة و فتحت الباب براحة

وجدا  امير يديرو لها ظهرو مشت بخطواط بطيئة دون  أن تصدر صوتا ثم  رفت يدها بلعصي لتهوي بها  علي راسه

لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇

(رواية سجينة العادات)

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-