رواية قسوة ثم عوض الفصل الثامن والاخير 8 بقلم شروق حسام
الجزء الأخير 🦋 الواقعي
_"باركوا لي يا جماعة أنا قررت اتجوز بعد محاولتين فاشلين ههههه وشكل هتبقي الثالثة تابتة"
معتز بص له بصدمة لأنه حس ان هند بدأت تحب أخوه وكان متوقع أن عمران يتقدملها
هند بصدمة حاولت إخفاءها " تتجوز ألف مبرووك ومين بقي العروسة"
_"ممثلة في الوسط أكيد هتعرفيها فيروز الزيات"
_"طول عمرك بتعرف تختار هههه"
هند في سرها بوجع " الحمد لله علي كل حال مفيش حاجة بطلبها بتتحقق شكلي كنت بتوهم لما حسيت أنه بيحبني أنا اتوجعت بما فيه الكفاية ومش هوجع نفسي تاني عشان أي حد الحمد لله"
عمران بفرحة وعبوس في نفس الوقت " هند هند انتي يابنتي سرحتي فين"
هند بإبتسامة " سمعاك يا عمران كنت بتقول انك عايز نحتفل برا وبعدين"
_"هههه دايما مركزة حتي وانتي سرحانة وبعدين يا ستي الفرح اخر الأسبوع وأنا جهزت كل حاجة عشان اتقدملها ونعمل الفرح بسرعة"
_"هتتقدم لها امتي"
_"كان نفسي اتقدملها النهاردة قبل بكرا بس الصراحة عايز احتفل الأول معاكم"
عمران بإستغراب " ايه يا معتز هتفضل واقف عندك كتير مش هتبارك لي ولا ايه"
معتز بارك له وسابه ومشي بسرعة
عمران بهمس " ماله ده زعلان ليه أنا عارف أنه مش هيقدر يعيش من غيري بردوه هههه"
........................
عدي يومين
هند قررت تسيب الشغل بس بعد ما لقت شغل في عيادة لدكتورة قلب بس كل اللي مزعلاها أنها هتسيب ماسة بعد ما اتعلقت بيها بس هتعمل ايه مفيش حاجة في ايديها
هند لسه هتدخل لمعتز مكتبه تبلغه أنها هتسيب الشغل دخل عمران وهو في حالها يرثي لها
هند بقلق " معتز انت كويس حصل ايه"
عمران بدموع " انا اترفضت يا هند رفضتني فيروز شايفاني ... واحد ملهوش قيمة أنا والله بحبها انا ليه حصلي كده كل ده عشان اتجوزت كذا مرة"
هند قلبها وجعها من حالته " اهدي بس واقعد وانا هجيب لك كوباية عصير تفوق من القرف اللي انت شاربه ده"
بعد شوية
كان عمران فاق شوية من آثر الكحو**ليات اللي شربها
_"هند تتجوزيني أنا عارف انك بتحبيني من زمان فوافقي تتجوزيني وانا هعيشك ملكة"
هند بجمود " تصدق أنا حقيقي عمري ما شوفت أحقر منك يعني كنت عارف انِ بحبك ومتكلمتش ودلوقتي عايزني استبن بدل فيروز اللي رفضتك"
_"احب أقولك أن طلبك مرفوض يا أستاذ عمران روح شوف واحدة غيري تقبل باللي أنا رفضته مش بعد كل اللي عيشته في حياتي هتيجي انت وتكمل عليا وأي ذرة حب كانت في قلبي ليك في يوم بح اتبخرت"
خلصت كلامها وسابته ومشيت لمت حاجاتها وجهزت شهيرة وعمر ورجعت شقتها القديمة
وكل ده حصل ومعتز عارف ومتكلمش ولا أتدخل
......................
عدي 3 سنين
هند اشتغلت في عيادة الدكتورة اللي أسلوبها من برا تحسها كويسة وهي عكس كده وكانت مطلعة عين هند طلبات طلبات وهند كل ده مستحملة عشان ولادها اللي مصاريفهم كترت ومحتاجين مصاريف كتب ودروس
في كل المدة دي مافيش حد من أهل هند حاول يسأل عليها ويعرف أخبارها عشان مترجعش وتبقي حمل عليهم من تاني
عمران ندم علي اللي قاله لهند وحاول يعتذر لها كتير بس هي مقبلتش أي محاولة منه هو حس أنه حبها بس متردد يتقدم لها ولا لأ
ومعتز كان دايما بيكلمها وبيطمن عليها
....................
_" ماما"
_"ماما"
_"ماما"
هند بعصبية " ايه عايزة ايه انتي واخوكي ماما ماما فيه انا قرفت والله قرفت وتعبت مش دي الحياة اللي كنت عايزاها"
كملت بدموع " ليه بيحصلي كده انا عايزة اعيشكم عيشة كويسة ومرتاحة وتبقوا حاجة بس أنا تعبت ومحدش حاسس بيا تعبت نفسي ابعد عن كل حاجة وكل الناس"
شهيرة وعمر بصوا لها بدموع وحضنوها وطبطبوا عليها
شهيرة بزعل ودموع " متزعليش يا ماما احنا آسفين"
هند حضنتهم بقوة " انا اللي اسفه يا روح قلبي انتي واخوكي متزعلوش مني انا بس مضغوطة في الشغل"
شهيرة بتفكير " مش طنط رنين جارتنا بتحب أكلك يا مامي ايه رأيك تفتحي صفحة اكل وطنط تعرف صاحبها وقرايبها"
هند بتنهيدة " خليكي بس في مذاكرتك يا شوشو وسيبك من الكلام ده الطبخ موال وعايز حاجات كتير"
_"جربي مش هتخسري حاجة"
_"حاضر يا حبيبتي كبرتي امتي يا شهيرة وبقيتي تقولي الكلام ده هههه"
_"امدحيني اكتر يا مامي ههههه"
..................
عدي فترة
وموضوع الصفحة شاغل بال هند لحد ماقررت تعمله وتسيب شغلها مع الدكتورة بدأت في المشروع وعرفت كل جيرانها وواحدة واحدة المشروع بدأ يكبر وصفحتها بقي عليها متابعيين كتير
.................
بعد سنة
هند فتحت مطعم خاص بيها في منطقة راقية في زايد سمته نجمة لأن ده كان حلم بعيد المنال زي النجمة واتحقق بفضل ربنا
_"أنا آسف"
هند بصت وراها بدهشة " عمران انت بتعمل ايه هنا"
_"كنت جاي اتغدي مع معتز وماسة في المنطقة هنا وشدني اسم المطعم فدخلت"
هند شافت معتز هو بنته وبصتلهم بإبتسامة وهو كمان بصلها وابتسم
_"أنا آسف سامحيني"
هند بإبتسامة " آسف علي ايه"
_"آسف انِ جرحتك يومها بالطريقة دي أنا بحبك من ساعة ما سيبتي الفيلا وانا حياتي بقي ملهاش معني"
_" انت جاي بعد كل السنين دي وتقول كده تمام وأنا مسمحاك يا عمران"
_"تتجوزيني"
_"عمران انا عارفة انك متردد وعايز أي واحدة في حياتك وخلاص بس انا خلاص مش هتجوز تاني كفاية عليا شهيرة وعمر مليين كل حياتي ومش عايزة غيرهم وانت ان شاء الله ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تستاهلك ونصيحة لوجه الله ابعد عن صحاب السوء اللي مبوظيين حياتك "
خلصت كلامها وسألته ومشيت
معتز بص لها بإبتسامة لكلامها لأنه عارف انها مش هتقبل زي ما هو ما ادخلش من اكتر 3 سنين لما سابت الشغل وساعة كلام عمران هو دلوقتي ما ادخلش لأنه واثق أنها قوية وهتستحمل أي حاجة تواجهها
................
_"السلام عليكم يا أهل البيت"
شهيرة وعمر جريوا علي الباب حضنوها " وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته وحشتينااااااااا"
عمر بزعل " اتاخرتي ليه يا أختي كل ده عشان تيجي"
_"صدق يا واد يا عمر انا هروح ارجع الحاجة اللي كنت جايباها الماركت تاني"
عمر بهزار "هههه استني بس يا هنود متخديش علي اعصابك يا اختي هاتي بس كيس الحاجة الحلوة بتاعي وممكن ترجعي بتاع شهيرة عادي هي عاملة رجيم"
شهيرة بإستنكار " ر ايه رجيم انا والرجيم مش بنتجمع في جملة واحدة انت ياض عايز الضرب"
شهيرة خدت الكيس بتاعها وبتاع عمر وجريت بسرعة " ابقي قابلني بقي يا اخويا لو عرفت تاخده هههه"
هند ضحكت بقلة حيلة لأن دي عادتهم كل يوم بيتخانقوا
_"الحمد لله يا رب رغم كل اللي حصل في حياتي بس انت عوضتني بالأحسن عوضتني بشهيرة وعمر وبشغلي وان شاء الله هكمل بعد كل ده تعليمي"
_"بحبك يا الله فعلا عوضك جميل"
تمت
#قسوة_ثم_عوض
#شروق_حسام
النوفيلا عن احداث حقيقيه مش من عندي في أحداث قليلة بس ضفتها
والأسماء والأماكن اللي في الرواية معدلة يعني مش دي الأسماء الحقيقية
فيه احداث كتيرة اوي في القصة بس انا اختصرتها زي أن ازاي محمد اخوها كان بيوسوس لامها وبيحرضها عليها
وأمها اللي كانت بتحب تحوش ومش بتحب تصرف علي البيت حاجة وكانت بتدي كل حاجة لاخواتها
واخواتها اللي كل واحد فيهم أناني ومش بيحب غير نفسه
وخالد بعد ما طلقها فضل كل فترة يعمل حادثة وبقي عنده إعاقة في رجله
والاء دي شخصية خيالية غير موجودة لأن هند عمرها ما كان ليها صحاب بس أنا ضفتها من عندي
وعمران يا اخوه كانت متجوز قبل كده 4 مرات مش مرتين بس مردتش اتكلم مغني بقي وانتم عارفيين
ومامتها جالها كانسر وعملت عمليتين وبعد كل ده لسه بردوه بقسوتها وأسلوبها متغيرش
انا عدلت في القصة حاجات بسيطة خالص مش أكتر وكل القسوة اللي كانت في الرواية اللي كذا حد مش مصدق أن ازاي ام تعمل كده في بنتها هي عملت اكتر من كده كمان
الجزء الأخير 🦋 الخيالي
_"انتي يا اللي اسمك هند فين الفطار"
_"انا مش طباخة عندك روح اعمله بنفسك ولا انت متكسح"
_"فيه واحدة تقول متكسح أقول ايه بس دبش"
_"أنا دبش ياللي صوتك في الغني يقرف ومش بتعرف تغني"
عمران بسرسجية "ابقي شوفي صوتك يا حبيبتي اللي الدبانة تقرف تسمعه ده أنا المغني رقم واحد في الوطن العربي و....."
معتز بضحك "بسسسس من غير ما تكمل كلام انت وهي انا اللي جهزت الفطار يلا علي السفرة"
عدي الوقت مابين مضايقات عمران لهند وضحكهم لحد ما خلصوا فطار
_"بمناسبة ان احنا متجمعين الكل يجهز هنسافر لندن كلنا حتي انتي يا هند جهزي نفسك و الولاد هنسافر كمان أسبوعين"
_"بس أنا مش معايا باسبور"
_"الحفلة لسه بعد اسبوعين تكوني عملتيه مش مشكلة"
_"ان شاء الله"
...................
بعد أسبوعين في مطار لندن
كانت هند فرحانة ومنبهرة بكل حاجة حواليها أول مرة تسافر وحاسة أنها هتطير من الفرحة
_"يلا يا جماعة زمان العربيات وصلت اللي هتوصلنا للفندق هنرتاح شوية والحفلة بليل"
كلهم في صوت واحد "يلا"
..................
بعد فترة
كانوا وصلوا الفندق وكل واحد دخل أوضته وهند نيمت عمر وشهيرة وحاولت تنام معرفتش
هند خرجت تستكشف الفندق لحد ما وصلت للجنينة قعدت علي المرجيحة اللي موجودة فيها وسرحت في الجنينة وجمالها
_"بتعملي ايه هنا"
_"اعععع خضتني فيه ايه"
_"هههه خوافة"
_"مش هرد عليك"
عمران بإبتسامة "تعرفي يا هند انا مكنتش بطيقك في الأول بس دلوقتي بقيت اتقبلك بس بحب أضايقك يومي مش بيكمل غير لما أحرق أعصابك ههههه"
هند بقرف "دبش أقسم بالله دبش"
_"ههه مقبولة منك يا ستي مش هتقوليلي بقي ليه دايما حزينة كده"
هند بتنهيدة وجع " أقولك ايه ولا ايه"
_"قوليلي كل حاجة"
هند اتنهدت وبدأت تحكي له كل حاجة حصلت معاها لحد ما قبلته وقبلت أخوه
_"يا استحملتي كل ده ازاي"
_"ربنا ربنا هو الوحيد اللي كان مصبرني علي اللي كنت عايشاها ربنا وبعدين شهيرة وعمر"
عمران بهزار عشان ينسيها وجعها "طب يلا يا دبش هانم عشان الحفلة قربت روحي الأوضة زمان عمر وشهيرة صحيوا"
هند سمعت كده جريت بسرعة علي الأوضة عشان تطمن عليهم
_"هبلة بس بحبها أعمل ايه"
..................
بعد شوية
كانت هند لبست الفستان اللي عمران بعتهولها مع خدمة الغرف وجهزت ولادها ونزلت
سندس بإنبهار "ايه الحلاوة دي يا انوش"
هند اتكسفت ومعرفتش ترد
معتز بضحكة "خلاص يا سندس كسفتيها هههه"
_"يلا عشان منتأخرش وعمران هيعلن علينا الحرب لو اتأخرنا"
....................
بعد 3 ساعات
كان عمران خلص فيهم غنا وكان بيختتم الحفلة
_" Not everyone gets the chance to fall in love, and I would like to tell you that I fell in love, and this will be my last concert because I will retire from singing and get married. Hind, please come on stage."
_"لا يحصل الجميع على فرصة الوقوع في الحب، وأود أن أقول لكم أنني وقعت في الحب، وسيكون هذا آخر حفل لي لأنني سأعتزل الغناء وأتزوج. هند من فضلك أصعدي علي المسرح."
هند كانت واقفة في أول الجماهير ومش عارفة هو بيقول ايه عمران مد لها أيده وهي فهمت قصده
_"معتز خلي بالك علي عمر وشهيرة"
_"حاضر يلا بسرعة عمران مستنيكي"
خلصت كلام ومسكت أيده وطلعت علي المسرح
عمران ركع علي ركبته وطلع من جيبه خاتم ألماس غراف بينك
_"هند أنا بحبك حبيتك من أول ما أغمي عليكي وشيلتك بين أيدي كانت أول دقة قلب كانت ليكي خناقاتنا ومضايقاتي ليكي كانت من حبي ليكي مش أكتر وشهيرة وعمر ولادك هم ولادي وأكتر وبحبهم أكتر من نفسي وانتي هتبقي كل حياتي"
_"هند تقبلي تتجوزيني وتقضي باقي حياتك معايا تقبلي تكمليني وتكوني نصي التاني تقبلي تكوني مراتي وحبيبتي تقبلي تكوني كل حياتي"
هند بصدمة "انت انت...."
عمران بإبتسامة "عارف هتقولي ايه اه يا ستي متأكد من قراري هتقبلي ولا ايه رجلي وجعتني"
معجبينه كلهم في صوت واحد بفرحة " marry him "
_"موافقة"
عمران لبسها الخاتم بفرحة " كان نفسي أحضنك بس عشان حرام مش هعمل كده وهستني لبعد ما نتجوز"
......................
بعد 6 سنين
هند وعمران اتجوزوا وجابوا عمار وشمس وعمران عمره مافرق بين ولاده وشهيرة وعمر وبيعتبرهم زي ولاده وأكتر
بالنسبة لعفاف فجالها كانسر واتعالجت منه وساعتها حست بالندم علي اللي عملته في هند وطلبت منها أنها تسامحه وهند سامحتها بس علاقتهم عمرها ما بقت ولا هتبقي زم الأم وبنتها
وأبوها واخواتها كل واحد فيهم عايش حياته بالعكس أبوها اتجوز علي مامتها وأخوها طلق مراته وهيتجوز التانية
وخالد بعد ما هند سابته عمل اكتر من حادث
ومنصور عياله تعبينه وكل واحد بيمص دمه عشان الفلوس
_"عمرااااان معتززز تعالوا شوفوا ولادكم هيجننوني"
_"فيه ايه يا نونا"
هند وشوية وهتعيط "ولادك بوظولي كل التصاميم اللي كنت بعملها اااه هتجنن منهم"
_"خلاص اهدي يا حبيبتي"
عمران بصرامة "شهيرة عمر شمس عمار ماسة تعالوا هنا"
كلهم في صوت واحد "نعم يابابا"
_"ينفع كده اللي عملتوه ماما زعلانة منكم روحوا صالحوها"
كلهم جريوا عليها حضنوها "احنا اسفين ياماما متزعليش"
_"مفيش حضن لبابا ولا ايه"
شهيرة راحت جري وحضنته
_"بنوتي الكبيرة مش ناوية تروحي تذاكري ولا ايه ثانوية عامة انتي يا حبيبتي"
_"يا بابا واخدة استراحة بس وولادك اشقيه ومش بيسكتوا ههههه"
عمران بهمس "عارف مصايب متحركة هههه"
هند بغضب "بتخوني يا عمران مع البت دي"
عمران بخضة بعد عن شهيرة "معملتش حاجة أنا برئ يلا يولاد علي برا كل واحد يشوف هيعمل ايه"
شهيرة بضحكة "ربنا معاك المرة دي هههه"
_"اضحكي اضحكي هيجي لك يوم"
كلهم خرجوا وعمران فضل هو وهند لوحدهم
_"علي فكرة بقي ......"
_"عارف وانا كمان بحبك"
_"مش هتثبت المرة دي علي فكرة ها"
_"غيورة هانم ههه يلا عشان اساعدك في التصاميم"
هند بعد ما اتجوزت قدمت علي كورسات تصميم ازياء وحاليا فاتحة براند خاص بيها
_"تسلم يا قلبي أنا بحبك"
_"ههههه وأنا كمان بحبك يا مجنونتي"
تمت
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇