رواية سجينة العادات الفصل التاسع 9 بقلم نرمين قدري
الفصل التاسع. ملكة القلم نرمين قدري
ملكة القلم نرمين قدري
التفت امير لنورما وقال مستفهما
هو مين اللي وتاخده في أيدها حد قالك انا. عيل تايه من أمة ومستني اللي يروحه بيته ما تتكلمي عدل ولا السخنية أثرت عليكي
قالت نورما وهي تضع يدها حول خصرها بحركة طفوليه وقد نست أن ملابسها مبلله بالماء وقد انكشف جزء كبير. من جسمها
علي فكرة انا بتكلم عدل وانت مش من مسمحولك تخش هنا تاني لو سمحت اتفضل
لمح امير جسمها و ملابسها التي تشف عليها لقد أثارت غيرته. سحبها من أيدها علي الحمام وقال بغضب وهو يجز علي أسنانه :
انتي ايه عامية مش بتشوفي انتي ازاي تقفي بالمنظر ده قدام حد ايه متفوقيي لنفسك ولا عاوزاني افوقك
رفعت نورما حاجبيها وقالت بدون تفكير
وانت مالك ومالي انا اقف زي ما يعجبني واللبس اللبس اللي يعجبني محدش ليه عندى حاجة اتشطر علي الواقفه برا من غير هدوم اصلا و لا انت مبتقاش راجل غير عليا
استوووب
اوبا بقي نورما لعبة في عداد عمرها
بااااك
تملك امير الغضب وقال :
+ انا هوريك الراجل هيعمل معاكي ايه اصبري
خرج بعصيبة احضر لها ملابس و ألقاها في وجهها وقال بتوعد؛
-اتفضلي البسي هودمك والحساب يجمع ملمحش طيفك برا الاوضة ولما تخرجي تكوني محترمة في لبسك يا هانم
قالت نورما مسرعه/
-امير انت مصدق نفسك لا بجد انت مصدق طرقتك دي انت اصلا ملكش كلمة عليا و بقولهالك للمرة التانية شلني من حساباتك احسن مش هيحصل كويس شلني من دماغك علشان مجبش ليك صداع
+ اخرك اعمليه هاتي اخرك لكن اللي عاوزه هو اللي هيمشي واعلي ما في خيلك اركبيه يا مدام نورما ولو علي الصداع حباية مسكن وتخلص
واتفضلي اترزعي في سرير علشان المفروض انك لسة فقده البيبي وتعبانه مش عاوز مخلوق يحس بحاجة فاهمةو لا تحبي اعيد كلامي مرة تانية
اتفجاءة نورما من كلامة
نورما /اده انت عرفت اني مش حامل ازي
امير بابتسامة
هههههههههههه لا دانتي معلوماتك متأخرة قوي
قطع كلامك دخول ماهي بعيد:
+ هو الكلام مينفعش غير في الحمام ولا ايه
ولا انتي مدوراها الاخ وأخو موتي واحد وعاوزة تسيطري علي تاني لا ياقطة فوقي لنفسك محدش بباخد مني حاحة الابمزاجي
امير /باااس هو في ايه هو انا لعبة يترموها لبعض
ماسك ايد ماهي وخرج بيها لمح نظرة غيره في عنين نورما
سحب ماهي علي. غرفتها ودفعها للداخل بقوة
وقال امير بصوت كالرعد:
_ حسك عينك تعملي اللي عملته ده تاني اقسم بالله ماهيحصلك كويس وهتشوفي واحد تاني غير امير اللي انتي تعرفية مفهوم مفهوم انطقي بقي
عوجت ماهي فاها وقالت :
مافهوم خلاص مش هعبرها بس انت كمان متلزقلهاش كل ساعة وتأتية
امير/ ماااهي انا اعمل اللي انا عاوزة ويكون في معلومك نورما هتكون مراتي علشان بس تعملي حسابك علي كده
ماهي /,انت بتهزر صح مين اللي هيجوز مين وانا يا أمير وابنك اللي في بطني
امير /انتي علاقتي بيكي انتهت خلاص كل الرابط اللي بيني وبينك العيل اللي في بطنك ده وانا مش متاكد اصلا أنه ابني بس الصبر حلو يا ماهي الصبر حلو
واحترمي نفسك بقي وخليكي محترمة ولو لمرة والبسي حاجة محترمة شوية عيب احنا في الصعيد وسط ناس
ماهي / ليه بزمتك مش عاجبك فاكر كنت هتتهبل عليا ازاي
امير / كنت مغفل بس اخير فوقت لنفسي وسأبها وخرج
ماهي/ لا كده كتير ده عاوز تخطيط علي تقيل قوي بس إبداء من فين انا إبداء اء بالعقربه الكبيرة لازم أكسبها في صفي وبعد كده كله سهل
وفي حجرة نورما
نورما /ماما هو ايه اللي حصل انا مش عارفه حاجة ولا فاكرة حاجة
ليلي/ بصي يا حببتي كل شيء قسمة ونصيب وانتي ملكيش نصيب في البيبي
/نورما معلش افهم اللي هو ازي يعني مين اللي قالكم اني البيبي نزل
ليلي /ماتعمليش كده في نفسك يا حبيبتي ربنا يعوض عليكي
نورما / معلش بس افهم هو ايه اللي حصل انا اخر حاجة فكرها كنت في مخزن و اغمي عليا
ليلي/ بتعجب مخزن مخزن ايه يا نورما
نورما/ ماما مش وقته الله يخليكي عاوزة افهم بس ايه حصل بعد ما اغمي عليا
ليلي /انا معرفش انا دخلت الاوضة لقيت امير جمبك وبيحاول يفوق فيكي و بعدين دكتور جه و خرج اتكلم مع امير وبعدين امير جه وقال إن البيبي راح
نورما / في نفسها اكيد عرف اني مكنتش حامل اصلا ربنا يستر من الجاي
وفي الصباح استيقظ الكل و نزلو علي فطار كالعاده
نزلت نورما اخر واحدة
الكل كان قاعد علي سفرة
نورما /صباح الخير
امير /انتي ايه اللي نزاك من أوضتك مش الدكتور قال لازم ترتاحي
نورما / لا انا بقيت كويسة الحمدلله وتقدر اتحرك
هانم / خلصنا عاد اجعدي افطري
نورما/ لا شكرا انا عاوز. فنجان قهوه بس
امير / لاء هاتولها كوباية لبن كبيرة بلعسل
نورما /بغيظ بس انا مش بشرب اللبن مش بحبه
امير /اعتبري نفسك بتحبيه
نورما /هو بالعافية
أمير بحده/ اه بالعافية واللي هقول عليه يمشي انتي ايه اللعند ده بيجري في دمك متعرفيش تقولي حاضر وانتي ساكته ياىستر
نورما / لاء مش بعرف اقول حاضر عندك مشكله
امير/ لا انا معنديش لأن مشكله عندك. انتي اللي حتتعبي لازم تعودي نفسك علي كلمة حاضر
كل ده وهما نسين نفسهم أنهم بيتكلمو قدام الكل والكل عنيهم رايحة جاية عليهم
ماهيتاب / وبعدين بقي مش حنخلص متسبها نشرب اللي هي عوزاه انت كنت ولي أمرها ولا ايه يا ماما الحاجة
هانم / وه ولا عندك حق يا ماهي دلع ماسخ عاد
ماهي /هو انا ممكن اندهلك أقولك ماما الحاجة اصلي انا حبيتك خالص بصراحة
هانم/ وه عادي طبعا ده يوم السعد وخصوصا انتي أم ولي العهد بعد ما راح ولد الغالي
ماهي/ عارفة يا ماما لو اللي في بطني جه ولد هسميه علي اسم مرحوم أكمل
هانم/ ربنا يخليكي يا بنيتي ده العشم تسلمي يا بنيتي
وانتي هتشوفي هعمل ايه معاه ندر عليا يوم ما يتولد هكتبله الجنينة الشرقيه كلها له
الطمع لمع في عنيها وقالت بشغف :
بجد يا ماما الحاجة بس انا زعلانه
هانم/ وه زعلانه من ايه عاد
ماهي بدموعةمصتنعة:
- انتي متعرفنيش أن امير عاوز يتجوز نورما و انا زعلانه علشان ابني خايفة عليه منها بصراحة تلاقي الحقد ماسكها لما عرفت أن البيبي بتاعها راح بصراخة خايفة تعملي حاجة
هانم / ليه هي ساييبه بس مشكلة في العادات والتقاليد اصبري عليا انا حطفشها من هنا بس صبر خلاص معادش ليها لأزمة وش فقر من يوم ما دخلت علينا
ماهي / بس بقي يا أمير سبها براحتها احنا ملنا كنت عينت وأصي عليها ولا ايه بدل ما تهتم بيها تعالي شوفي مراتك وابنك اللي في بطنها ااه مش قادرة تعبانه قوي
نظرت لها نورما وابتسمت لها ابتسامة استهزاء و عدتها ومشت تجلس بجوار ليلي ثم قالت :
+ ماما عاوزة اشرب لبن علشان خاطر امير ميزعلش اصلي زعلو غالي عليا قوي
وفجاءة نورما وبصوت عالي ااه بطني اااه والخقيني يا ماما مش قادرة حموووت
جري امير بسرعة عليها وقال بلهفة ،:
مالك في ايه حاسة بحاجة اجيب دكتوره
نورما دايخة قوي وعاوزة انام
حملها امير وطلع بيها للاعلي عينيها جت في عنين ماهي طلعت نورما لسنها لماهي
ماهي / البت دي مش سهله ومش لازم يتسكتلها لازم لها تخطيت تقيل لازم اخلص منها بسرعة
طلع امير شايل نورما علي اوضتها واول مادخل الاوضة نزلت نورما
نورما بحدة ،/ دي اخر مرة تتحكم فيا فاهم انا عدتها المرادي علشان مش عاوزة مشاكل لكن المرة الجاية مش هتعدي بالسهاهل ملكش دعوة اشرب قهوة أشرب شاي ملكش في
امير ببرود
خلصتي هتشىربي اللبن بردو انا مبقولش كلمة وتتكسر ابدا ودماغك الناشفه. دي هكسرهالك بس الصبر حلو و اوعي تكوني فاكرة أن خالت عليا حكاية بطنك اللي وجعتك فجاءة بس عجبتني وانتي بتغيظي ماهي ملعوبه يلا بقي هطلعلك اللبن علشان يتشرب كله
نورما /امير بجد مش بحبه خالص بلاش اللبن ونبي
خبط الباب ودخلت سيدة الخادمة ومعاها كوباية اللبن
امير /شكرا يا دادا.
مسك امير كباية اللبن وقرب من نورما
امير /يلا علشان بلزوق هتشربيها بقلة الادب هتشرببها
نورما / هي عافية انت مستقوي نفسك طايب عند علي عندك مش شربها يا أمير وهات اخرك بقي معايا
امير/ انتي بقي اللي جبتية لنفسك مترجعيش تعيطي
وضع امير كوباية علي المنضدة
وراح ماسكها مكتفها التقت أنفسهم وعيونهم لاول مرة وبدأت لغة العيون تبعت إشاراتها للقلب بداء خفقان القلب وكأنه بيرسل إشارات المرور عبر الروح وكان والروح مشتاقة وعطشانه للحب
امير/ وبداء يهمس لها بدفء اشربي اللبن بسرعة نورمتي
نورما وكأنها مغيبة هزت راسها موافقة
ماسك امير كوباية اللبن وسند نورما علي صدره وبداء يشربها لحد ما كوب خلص
امير /بهمس الف هنا نورمت قلبي
خبط الباب وكأنهم كانو في حلم وفاقو منه فجاءة
انتبهت نورما لنفسها أنها شربت اللبن
دخلت ماهيتاب كالاعصار فجاءة
ماهي / انا بقي عاوزة اعرف في ايه بالظبط وانا كل ما ادور عليك ملقكش غير هنا هو في ما تنقل الأوضة بتاعتك هنا ولا ايه
أمير بحده
ماهي صوتك بيعالي مش ملاحظة ولا ايه اتفضلي يلا علي اوضتك ماشوفكيش هنا تاني اتفضلي
خرجت ماهي في قمت غضبها
دخلت قوضتها وماسكت التليفون
ماهي/ الو أيوة يا جاك انت لسه في مصر طايب عاوزة منك خدمة عاوزة السم اللي مش بيبان غير بعد كام يوم كأنه جلطة
لمتابعه باقي فصول الرواية اضغط هنا👇